Vælg en side

Iltoptagelsestest

En iltoptagelsestest giver dig en præcis status på, hvordan din form er her og nu. Iltoptagelsestesten består af både en submaksimal del og en maksimal del. Først skal du igennem en laktattest, hvor din laktattærskel (også kaldet anaerob tærskel og syregrænse), og bevægelsesøkonomi fastslås. Efter 10 min pause laver du en max test til udmattelse. Iltoptagelsestesten giver dig oplysninger, som din maksimale iltoptagelse, din bevægelsesøkonomi og den procentdel af din maksimale iltoptagelse, som du kan arbejde med ved din laktattærskel. Disse faktorer er tilsammen de vigtigste parametre for en udholdenhedspræstation. Ved at kende alle disse parametre, kan din træning blive programlagt således, at den fokuserer på lige netop dine styrker og svagheder.

Protokol

Den submaksimale del af testen varer i ca. 30 min. Du cykler eller løber i forskellige trin af 5 min. Efter hvert trin testes din laktatkoncentration i blodet, ved at tage en lille blodprøve (1 dråbe) fra fingeren. Din puls, wattoutput og laktatkoncentration noteres, inden intensiteten øges med 25W eller 1 km/t for det næste trin af 5 min. Testen fortsætter indtil der ses en ekspotentiel stigning i din laktatkoncentration. Jo flere watt eller højere løbehastighed der skal til, før du opnår en ekspotentiel stigning i laktatkoncentrationen, jo bedre udholdenhedspræstation. Under hele testen har du en maske på, som måler din iltoptagelse.
Efter en pause på 10 min starter anden del af testen, hvor du arbejder til udmattelse. Intensiteten starter lavt, og stiger hvert minut indtil udmattelse. Under hele testen, vil du have en maske på, som måler din iltoptagelse. 2 min efter arbejdets ophør tages en blodprøve fra fingeren. Den maksimale del af testen tager 10-15 min.

Ved en iltoptagelsestest får du følgende data:

Ved en laktattest får du følgende data: 

  • Kondital
  • Laktattærskel
  • Bevægelsesøkonomi
  • % af VO2max ved laktattærskel
  • Maksimal iltoptagelse 
  • Maksimal ventilation
  • Laktatprofil
  • Pulsprofil
  • Maksimal puls
  • Træningszoner

Kategorier

Seneste kommentarer

    Abonner på nyheder, tilbud, begivenheder og gratis ressourcer